Dat is hem, dacht Ayka, toen ze tijdens haar HBO studie Pedagogiek stageplaatsen bij Lentekind zag. Ik ga niet verder solliciteren, dit is de plek waar ik wil zijn!
Van stage doorstromen naar werk
Na haar studie MBO Verpleegkunde ging Ayka (23) werken bij SVRZ, waar ze zorgde voor ouderen met dementie. Tijdens het laatste jaar merkte ze dat ze contact miste met kinderen. Ayka besloot opnieuw te beginnen, en startte een voltijd opleiding aan de HZ in Vlissingen. In het tweede jaar solliciteerde ze naar een stageplek bij Lentekind en werd aangenomen bij de Goudvis, een groep met ernstig meervoudig beperkte kinderen vanaf 7 jaar.
"Ik had al tegen mijn moeder gezegd, dat het me bij Lentekind zo leuk leek, dat ik misschien wel kon overstappen naar werken en leren, in plaats van voltijds studeren. Zelfs al voordat ik bij Lentekind begon! Na een paar weken stimuleerde mijn stagebegeleider Joyce mij om te solliciteren naar een vacature. Dat werd het uiteindelijk niet, maar ik was er al wel achter gekomen dat ik echt bij Lentekind wilde blijven. Aan het eind van mijn studiejaar was er opnieuw een vacature en kon ik zo van mijn stage doorstromen naar werken. Nu werk ik drie dagen in de week op de Goudvis en maak ik mijn HBO opleiding de komende twee jaar in deeltijd af."
Meervoudig gehandicapte kinderen
Dat Ayka zich goed thuis voelt bij Lentekind is goed te zien. "Ik ben super gemotiveerd. Ik wilde al tijdens mijn opleiding verpleegkunde iets met kinderen doen, en het liefst met gehandicapte kinderen. Dat is een stuk gevoel dat voortkomt uit het overlijden van mijn zusje Shannon, die ook gehandicapt was. Het stukje zorgen voor, de interesse voor handicaps, dat komt daarvandaan. Ik kan het niet meer voor haar doen, zo kan ik het toch voor andere kinderen doen. Ik had echt voor ogen om met meervoudig gehandicapte kinderen te werken, want dat was zij ook. Het is fijn om nu thuis over Lentekind te praten en dan te vragen hoe sommige dingen toen met Shannon gingen."
"Ik kan in het begin best wel terughoudend zijn, maar dat vonden ze oké hier. Ik mocht zelf dingen ontdekken met de kinderen en dat vond ik heel prettig, dat je gewoon het vertrouwen krijgt. Natuurlijk staan ze op afstand mee te kijken, maar dat jij zelf ontdekt wat wel en niet werkt, is heel fijn. Als ik ergens tegenaan loop kan ik dat bespreken en krijg ik feedback." Ook met de ouders heeft Ayka goed contact. "Ik ben blij met ouders die feedback geven, zeker in mijn studententijd, want daar kan ik alleen maar van leren. Als ik naar andere groepen kijken, denk ik: O, dat zou ik ook leuk vinden, maar op dit moment zit ik echt op mijn plek en doe ik werk waar ik gelukkig van wordt.”
Mijn boodschap aan ouders en sollicitanten
"Met
deze kinderen kun je van zoveel meer kleine momenten genieten, waar je bij
andere kinderen niet bij stilstaat. Dat zorgt voor zoveel meer geluksmomentjes.
Dat iemand bijvoorbeeld zelf een lepel naar zijn mond brengt, in plaats van dat
jij dat doet. Dat is een hele grote mooie stap. Of dat je samen schommelt en
die glimlach ziet. Aan ouders zou ik willen vertellen dat niet alleen de
medewerkers op de groep van jouw kind liefdevol en warm naar jouw kind toe
zijn, maar dat álle medewerkers dat naar álle kinderen zijn. Dat vind ik heel
bijzonder."