Dankbaar vrijwilligerswerk

Piet Jongepier is geboren in 1949 in Serooskerke maar al 50 jaar woonachtig in Westkapelle. Samen met z’n vrouw Nel heeft Piet drie kinderen en zes kleinkinderen. In zijn werkende leven is Piet 35 jaar chef werkplaats geweest bij Autobedrijf Melse in Vlissingen. Sinds 2020 is Piet chauffeur bij Lentekind en doet dit met veel plezier en enthousiasme.

Chauffeur bij Lentekind

Piet was in januari 2020 aan het klussen in de koffiezaak van z’n dochter (Zuss & Coffee in Koudekerke) en ontmoette daar Peter Dingemanse, vrijwilliger bij Lentekind. Peter vermoedde dat chauffeur bij Lentekind wel iets voor Piet zou zijn. Zeker met z’n achtergrond in de autobranche. Piet had ook al van Piet Francke gehoord hoe leuk dit vrijwilligerswerk is en die was net gestopt. Dus was het voor Piet duidelijk. Hij werd chauffeur bij Lentekind.

Blijf bij

Piet vertelt dat het prettig is dat Lentekind diverse cursussen aanbiedt als chauffeur. “Voordat ik daadwerkelijk zelf op de bus een rit ging rijden heb ik eerst met diverse chauffeurs van Lentekind meegereden om de kneepjes van het vak af te kijken. Voordat ik zelf op de bus ging rijden heb ik een rijvaardigheidstest afgelegd bij rijschool Dek in Goes. Niet dat dat nodig was natuurlijk 😉. Kennis over het voertuig heb ik genoeg met mijn achtergrond, maar het was fijn wel de omgang met de kinderen en de rolstoelen te kunnen leren van collega’s.”

Gelukzalig gevoel

Nog nooit is Piet met tegenzin op vrijdag zo vroeg opgestaan in die drie jaar dat hij voor Lentekind rijdt. Dat was waar Piet wel een beetje tegenop zag; het vroege opstaan. Maar als je dan met de opgaande zon de kinderen gaat ophalen en blije gezichten ziet geeft dat zo’n gelukzalig gevoel. Als we Piet vragen om een leuke anekdote, dan benoemt hij direct de gezellige communicatie met Silver. Z’n altijd grappige vraag: ‘moet ik ergens van schrikken chauffeur?’ krijgt Piet elke keer weer aan het lachen.

Technische klusjes

Geen technisch klusje gaat Piet boven de pet. Ook in zijn privé-leven klust hij nog graag aan auto’s, maar timmert hij ook met gemak een kledingkast in elkaar. Zo heeft hij het huis van zijn dochter aan de Herengracht in Middelburg de afgelopen jaren omgetoverd tot een waar paleis. Jan van Oosten en Peter Dingemanse zetten Piet voor Lentekind ook geregeld in voor een technisch klusje. Zo heeft hij zich al meerdere keren gebogen over de Quattrobike waar veel kinderen van genieten in de buitenlucht en een vraag over de bussen beantwoordt Piet ook maar al te graag.

Dankbaarheid

Wat Piet het mooiste aan dit vrijwilligers werk vindt? “De dankbaarheid die je voelt en het contact met de ouders en kinderen. Je krijgt er zoveel energie van! Ik voel me verbonden en toch heb ik de ruimte om in de zomer er vaak op uit te trekken met de caravan. Na de ochtendrit drinken we samen met de andere vrijwilligers een bakje koffie bij Lentekind. Dat is gezellig. Voor de vrijwilligers is er jaarlijks een presentje met kerst en een gezellig etentje. En aan het einde van het jaar zelfs een vrijwilligersbijdrage. Ik vind dat niet nodig, maar het toont wel aan dat ze je waarderen als vrijwilliger bij Lentekind. De dankbaarheid en waardering, daar doe je het voor.”

Piet: “Ik hoop dit nog wat jaren vol te houden. Misschien dat ik wat dispensatie kan krijgen om na mijn 75e langer door te gaan. Ik kan het iedereen aanraden. De verbinding die je voelt met de kinderen, de ouders, de medewerkers en de andere vrijwilligers geeft kleur aan je vrije tijd!”.

Geïnspireerd?

Dan wil je vast ook vrijwilliger worden bij Lentekind. Er zijn niet alleen chauffeursfuncties, ook ander vrijwilligerswerk is beschikbaar. Dat kan zowel in Middelburg als in Heinkenszand (eind 2023).