Dagbesteding en groepsstage

Voor jongeren en jongvolwassenen met een lichte of matige verstandelijke beperking heeft Lentekind het Facilitair Team opgericht. Hierin begeleiden we zowel leerlingen uit het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) bij hun individuele stage als leerlingen die net uitgestroomd zijn uit het VSO.

Zinvolle en waardevolle dagbesteding

De werkzaamheden sluiten aan bij de uitstroomrichtingen van het VSO: horeca, groenvoorziening en facilitair. De jongeren volgen onder begeleiding van pedagogisch medewerkers van Lentekind een gestructureerd dagprogramma. Ze krijgen hulp bij het plannen en organiseren en voeren onder begeleiding praktijkgerichte taken uit.  De jongeren leren samen te werken door samen gezond te koken, schoon te maken, op te ruimen, in de tuin te werken en boodschappen te doen. Hiermee werken we aan vaardigheden voor de toekomst.

Veilige omgeving om te ontwikkelen

Wanneer de jongeren daar aan toe zijn, mogen ze onder begeleiding helpen bij onderdelen van het dagprogramma voor de kinderen die bij Lentekind in behandeling zijn. Het Facilitair Team geeft bijvoorbeeld voetenbadjes, leest kinderen voor en helpt mee bij evenementen als Pietengym, Pasen en Koningspelen. Ook ondersteunen sommige leden van het team de therapeut bij equitherapie door de stal schoon te maken of de spulletjes klaar te leggen. Medewerkers van Lentekind en leden van het Facilitair Team beleven veel plezier aan het samenwerken met elkaar.

Groepsstage

Elke maandag komt een groep jonge leerlingen van de Klimopschool in Middelburg naar Lentekind voor een groepsstage. Onder begeleiding van een docent van de Klimopschool voeren zij gezamenlijk eenvoudige taken uit zoals stofzuigen, in de tuin werken en de was opvouwen. Regelmatig koken ze samen in de keuken van Lentekind en brengen thee met zelfgebakken lekkers rond aan de medewerkers. De leerlingen kunnen hun begeleide individuele stage later bij het Facilitair Team vervolgen.

Doelen

Lentekind biedt een veilige omgeving waar de jongeren en jongvolwassenen zich optimaal kunnen ontwikkelen. We geven de leerlingen duidelijkheid en keuzevrijheid, binnen de kaders van Lentekind. Het Facilitair Team heeft een eigen ruimte, die vrolijk en gezellig is ingericht. Er hangt een groot fotobord waarmee ze visueel ondersteund worden in het uitvoeren van een taak. Ook bij deze jongeren en jongvolwassenen wordt gewerkt aan doelen, die inspelen op hun individuele behoeftes.

Lees meer over dagbehandeling

Wil jij lid worden van ons facilitair team?

Of ken jij iemand die bij ons een vrolijke en nuttige dagbesteding wil hebben? Neem dan contact met ons op voor een kennismakingsgesprek.