Vervoer

In eerste instantie breng je je kind zelf naar Lentekind. Je kunt in aanmerking komen voor vervoer door Lentekind, als zelf brengen niet mogelijk is, het binnen ons vervoersbeleid past en er een vervoersindicatie is afgegeven. Hiervoor gelden wettelijke regels en dit is daarom niet standaard inbegrepen.

Groepsvervoer

Het vervoer dat wij voor de kinderen organiseren is groepsvervoer. Dat betekent dat je kind met meerdere kinderen tegelijk wordt vervoerd in bussen. De route wordt gepland op basis van de adressen waar kinderen moeten worden opgehaald en thuisgebracht. Daarmee staan ook de tijden vast, waarop je kind wordt opgehaald en weer thuisgebracht. Doordat de route kan variëren als kinderen niet meegaan of wanneer er onderweg langere wachttijden ontstaan, krijg je van ons een tijdsindicatie. De kinderen kunnen alleen van het thuisadres opgehaald en thuisgebracht worden. In eventuele situaties als crisisopvang of in geval van gescheiden ouders, maken wij hierover incidenteel speciale afspraken.

Vrijwillige chauffeurs

Bij Lentekind werken we met vrijwillige chauffeurs die met veel toewijding en enthousiasme het busvervoer van de kinderen verzorgen. De chauffeurs van Lentekind hebben allemaal een medische keuring en rijvaardigheidstest doorlopen. Daarnaast zijn zij op de hoogte van het vervoersprotocol en het calamiteitenplan vervoer. De chauffeurs houden zich aan de afspraken uit deze protocollen, zodat veiligheid voortdurend voorop staat.

Veiligheid voorop

Lentekind beschikt over zes bussen met goedgekeurde zitvoorzieningen voor de kinderen. Kinderen tot ongeveer 4 of 5 jaar zitten in Maxi-Cosi stoelen met 3- of 5-punts gordels. Voor oudere kinderen zijn er autostoelen met 5-punts gordel of stoelverhogers met en zonder rugleuning, die bevestigd worden met een driepuntsgordel. Maakt een kind zichzelf los tijdens de rit, dan kan de sluiting van de 3-puntsgordel beveiligd worden met een kapje. Werkt een kind zich los uit de gordel dan wordt in overleg besloten de veiligheid te vergroten door te werken met een 7-punts gordel. Voor dit laatste hulpmiddel wordt een aparte afspraak gemaakt, die wordt vastgelegd in de risicoanalyse van jouw kind.

Voor kinderen die in hun eigen rolstoel zitten, geldt dat deze voorzien moet zijn van bevestigingsbeugels waarmee de stoel vastgezet kan worden. De bus wordt dan voorzien van grondankers en een rolstoelgordel. In verband met de veiligheid mogen de kinderen niet eten of drinken in de bus. Ook krijgen de kinderen geen speelgoed in hun handen tijdens de rit. Losse materialen zijn altijd verboden. Indien noodzakelijk kunnen hier speciale afspraken over gemaakt worden, maar knuffels of bijtringen zullen altijd aan de gordel of aan de stoel bevestigd moeten zijn. De afspraak wordt vastgelegd in de risicoanalyse van je kind.

Weersomstandigheden

Indien er door de overheid een Code Oranje of Code Rood wordt afgegeven, in het geval van extreme hitte, kou, sneeuw of ijzel, zal in overleg met de directeur-bestuurder en de chauffeurs wel of niet gereden worden.  Lentekind brengt je hiervan op de hoogte. Ook hier staat veiligheid altijd voorop.

Wijzigingen in het vervoer

Wijzigingen in het vervoer kun je maandag tot en met donderdag doorgeven tussen 08.30 uur en 16.00 uur aan de groep van jouw kind. Buiten deze tijden kun je alleen appen of bellen zoals hieronder beschreven.

Voor afmelden van het vervoer in de ochtend in verband met ziekte of calamiteit bel je naar de telefoon van de bus waarmee je kind vervoerd wordt. Kun je de bus niet bereiken dan stuur je een app met het wijzigingsverzoek/de melding.

Wil je meer weten over het vervoer bij Lentekind?

We vertellen je er graag meer over.